tag:blogger.com,1999:blog-9993339.post1352958490250340564..comments2023-10-09T12:18:48.908+02:00Comments on Samhällsfilosofiska tankar: Fördomar gör oss öppna för det nyaUnknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-9993339.post-22590712422652768072011-11-05T18:05:33.150+01:002011-11-05T18:05:33.150+01:00:)
Mvh:)<br />MvhEnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9993339.post-87014250575995968762011-11-05T05:50:19.390+01:002011-11-05T05:50:19.390+01:00Det är i meningen "all vår hittills samlade k...Det är i meningen "all vår hittills samlade kunskap" som Gadamers definition av fördomar ska förstås, och således inte av den mer begränsade definitionen som vi använder oss av i modernt språkbruk. <br /><br />Så oavsett vad vi än företar oss, så är vi bundna av våra fördomar när vi lär oss nytt, när vi betraktar världen, när vi bedriver forskning, när vi arbetar et.c. Allt nytt vi förhåller oss till sker utifrån denna samlade kunskap. Det är det enda sättet för oss att förhålla oss - det enda sättet att lära nytt, dvs. det enda nyckelhålet till den subjektiva kunskapen, det nya jaget, med ny information. <br /><br />Och det gäller även med de exempel du tar upp - skulle vi vara väldigt fördomsfulla mot kvinnor, så är det vår kunskap hittills - och enda sättet att lära nytt är att det nya förhåller sig till de kunskaperna vi har om kvinnor - de kommer inte till oss som uppenbarelser eller att vi fylls på kunskapen helt plötsligt som vita ark.<br /><br />Tvärtom - den tidigare kunskapen ("fördomarna") ligger kvar, och de nya kunskaperna kommer att vara påverkade av de tidigare. Lärande - och i förlängningen förstås vetenskap - är således en komplex process, vilket inte är en okontroversiell filosofisk ståndpunkt (jfr uppfattningar om att "perfekt kunskap" i idévärlden, att vi är "oskrivna blad" och att all kunskap vi får till oss är "ren").<br /><br />I Gadamers värld är ingen kunskap "ren", utan subjektivt tolkad. Och hur motbjudande än en sådan tanke kan te sig, så är den högst plausibel ändå på något sätt.Anders Ekmanhttps://www.blogger.com/profile/11990626336551700942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9993339.post-72268261212797976062011-11-04T22:26:16.536+01:002011-11-04T22:26:16.536+01:00Förutom dansandet runt semantiken så är det hyfsat...Förutom dansandet runt semantiken så är det hyfsat rimligt. Tyvärr verkar rubriken tappat lite text, borde det inte vara "Kunskapen om våra fördomar gör oss öppna för det nya". En fördom är i allmänhet en begränsande faktor om man inte omdefinierar ordet och ger det betydelsen samlad kunskap och erfarenhet vilket verkar göras i detta fall. <br />Om jag inte hade fördomarna att kvinnor är veka, men är sexistiska och muslimer är terrorister skulle jag inte begränsas i mitt möte med dessa. Om jag är medveten om att det är fördomar (i den allmänna betydelsen missvisande generaliseringar) så kan jag försöka bortse från dem och vara mer öppen.Ditonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9993339.post-10023448779938870542008-03-16T22:47:00.000+01:002008-03-16T22:47:00.000+01:00fördomar som begrepp verkar vara välligt mjukt, in...fördomar som begrepp verkar vara välligt mjukt, inte så negativ laddat...men om du är en utlängen,en mobbad person på grund av din etnisk backgrund, kön, sexualitet etc.då min fråga är<BR/>vad är skillnaden mellan mobbning, stämpling och fördomar?Anonymousnoreply@blogger.com